loading...
پاورپوینت های فنی و مهندسی
سید محمد میرعالی بازدید : 34 چهارشنبه 04 مرداد 1396 نظرات (0)

بررسی عوامل مشترك معماری و موسیقی و پیوستگی های آن

 

چکیده:

هنر پویا پیوسته در جست و جوی راه های تازه ای برای دستیابی به ابتكارات گونه گون است و همان گونه كه هر هنری در روند خود از شرایط زمان و مكان و اجتماع و دیگر عوامل تاثیر

می پذیرد ، هنرها در رابطه با یكدیگر نیز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم تاثیرپذیرند و بازتاب آن را از هر سو كه باشد در قلمرو خاص خود نشان می دهند و بر ظرفیت و كارآیی خود می افزایند .

 

جست و جوی عوامل مشترك هنرها خود یكی از روشهایی است كه می تواند این تاثیرپذیری را آگاهانه افزایش دهد و ابتكارات تازه ای را سبب شود . آنچه در زیر به اختصار می آید از این مقوله است . بررسی یكی از عوامل ناپیدا و ناشناخته بین دو هنر كهن ، ( معماری و موسیقی ) از دیدگاهی خاص كه هنر واسطه ای ( مانند شعر ) در تكوین این رابطه نقش اساسی داشته است .  

همه ی هنر ها به طور عرضی با هم مرتبط هستند چرا كه منشأ همه ی آنها تجلی زیبایی است . این زیبایی در معماری و مجسمه سازی نیز به شكل نسبت های طول و عرض و ارتفاع اتفاق می افتد .

در یك چهره تناسبات هستند كه زیبایی می آفرینند . گاهی هم تناسبات رنگها باعث ایجاد زیبایی می شود . كه در آنجا هم مجموعه ی فركانس های نوری ، تناسبات دلپذیری را بوجود می آورند . در موسیقی هم نسبت های صوتی به زیبایی متحد می شوند . نسبت هایی كه به تناسب می رسند تناسب گاهی در وج دیداری است و گاهی در وجه شنیداری . در مورد برپایی و بساوایی هم چیزهایی ذكر می شود . بنابراین همه ی هنرها یك وجه دارند و آن وجهی است كه با هندسه ی دل فا از قبل طراحی شده است . 

ما روی یك پاره خط تنها یك نقطه را پیدا می كنیم كه موجزترین نسبت را به ما بدهد . ایجاز در همه هنرها یكی از شروط است .

در نقطه ای كه ما پیدا می كنیم نسبت كل پاره خط به بخش بزرگ ، برابر است با نسبت بخش بزرگ به بخش كوچك و این نسبت عدد فی را به ما می دهد . كه اصطلاحاً به آن نسبت الهی گفته می شود . یعنی اینكه ما با این قاعده ی الهی مواجه هستم كه هر چیزی از یك یعنی وجه حقیقی عالم و وحدت حقیقی عالم نشأت بگیرد ، برای ما زیباست . بعد از عدد یك عددهای دو و سه هستند . تمام گام های موسیقی از این هر عدد حاصل می شوند . وقتی كه وارد مبحث ریتم

می شویم با هر ضربی یا سه ضربی مواجه هستیم . اصلاً  ریتمی از این قاعده خارج نیست .   وقتی ریتم تركیبی می شود حاصل ضرب عددهای دو و سه است و وقتی كه ریتم مختلط می شود حاصل جمع این دو عدد است ( البته با ترتیب های متنوع و مختلف ) . وقتی ما از یك كه نقطه ای توحید عالم است به سمت كثرت حركت می كنیم ابتدا با دو و سه مواجه هستیم . در معماری هم با فركانس های نوری كه طول و عر ض و ارتفاع را تعریف می كنند ، سر و كار داریم . و زمانی كه این سه به موجزترین شكل واقع شود ، شما احساس زیبایی می كنید .

قیمت فایل فقط 2,000 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مرکز جامع پاورپوینت های فنی و مهندسی در میهن پاورپوینت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3175
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 49
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 55
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 156
  • بازدید ماه : 1,146
  • بازدید سال : 22,886
  • بازدید کلی : 562,153