loading...
پاورپوینت های فنی و مهندسی
سید محمد میرعالی بازدید : 40 شنبه 29 مهر 1396 نظرات (0)

کار آموزی طوطی ماشین تراش


اولین روز کار آموزی من در شرکت آسیا شروع شد ساعت کار این شرکت صبح ها 13-8 و 19-15 می باشد. من پس از ورود به این شرکت برای اولین بار با این همه وسایل و تجهیزات به صورت آنی مواجه شدم . مسئولان این شرکت آقای محسن صالح المؤمنین و یونس رعد صفت هستند و من به نوبۀ خودم کمال تشکر را از آنان دارم . من آنجا با همکارانی که در واقع استاد بودند رو به رو شدم و با من عین یک همکار رفتار می کردند. که این دوستان عبارتند از : قاسم ، مجید ، محمود ، یعقوب ، مهدی ، حسن ، ایمان ، پیمان ، رضا ، علی و خودم

 

عمدۀ کار من در 20 روز اول همان ساخت پنکه بود که ساخت تک تک اجزاء آن در گزارش ذکر شده است. وسایل و تجهیزات این شرکت عبارتند از : دستگاه تراش ، صفحه تراش ، دستگار فرز ، دریل ، متر ، جوش ، سنگ ، پمپ باد ، اره خود کار و .....

 

 

ماشین تراش :

 

ماشین های تراش هسته مرکزی صنایع امروزی را تشکیل می دهد اظهار این مطلب با وجود ماشین های متعددی که در کارخانجات امروزی به کار اشتغال دارند عجیب به نظر می آید ولی اگر به کارگاههای ابزار سازی و ماشین سازی کارخانجات مراجعه کنیم تراشکاری زبردستی را خواهیم یافت که با استفاده از ماشین تراش یعنی مهمترین ماشین کارگاههای بزرگ ابزارها و ماشین های تازه که مورد استفادۀ صنایع جدید است در می آورد ( می سازند ) ضمناً ناگفته نماند که ماشین تراش را به حق سلطان ماشینها باید نامید زیرا که با آن کارهایی که ماشینهای دیگر مجموعاً از انجام آن عاجزند می توان انجام داد.

 

قسمت های مختلف یک ماشین تراش عبارتند از :

 

1- میز ماشین 2-میلۀ پیچ بری 3-سینی 4-بست نگهدارندۀ سینی 5-پایۀ ماشین 6- مخزن مایع خنک کننده 7- جعبۀ دنده اصل 8- اهرم تعیین تعداد دور 9- اهرم انتقال حرکت میله کششی به میلۀ پیچ بری و بالعکس 10-سوپرت عرضی 11- گردگیر میز 12-دستگاه مرغک 13-دستگاه حامل سوپرت اصلی 14- درب محفظه 15- مفصل تنظیم چراغ 16-چراغ 17-کلید اصلی برق ماشین 18-درب قسمت مدار فرمان 19-شستی روشن کردن موتور 20- شستی خاموش کردن موتور 21- لامپ خبر

 

دستگاه مرغک :

 

دستگاه مرغک به عنوان تکیه گاه مقابل در تراشکاری قطعات بلند و به عنوان ابزار گیر در سوراخ کاری روی ماشین تراش مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین با انحراف آن می توان مخروط های بلند با شیب کم را تراشید. دستگاه مرغک روی راهنمای بستر ماشین سوار شده و در امتداد آنها قابل حرکت می باشد.

 

قلم های تراش :

 

برای تراشیدن فلزات مختلف به طور مؤثر و دقیق با ماشین تراش از یک نوع ابزار برشی به نام رندۀ تراش یا قلم تراش استفاده می شود. لبۀ برش آن می بایستی کاملاً تیز و متناسب باشد. از طرف رندۀ تراش را می بایست با نوع فلزاتیکه باید تراشیده شوند در نظر گرفت و نیز آن را در محل مناسب قرار داده به طوریکه زاویۀ لبۀ برش آن نسبت به کار صحیح در نظر گرفته شده باشد. نوع رنده تراش معمولاً از یک قطعه فولاد تند بر به صورت فرم سنگ زده شده که لبۀ برش آن برای برداشتن براده از روی کار سنگ زده شده است و از طرفی دیگر در بعضی از موارد نوک رنده را از یک فلز سخت به صورت یک تکه ( پارچه ) ساخته و آن را در قسمت انتهای یک قطعه فولاد معمولی جوش و یا به وسیلۀ پیچ نگهداری می شود که فرم هر یک به صورت های مختلف است.

 

انواع رنده تراش :

 

چون قطعات تراشکاری به صورت های مختلفی مورد نیاز است می بایستی از رنده های تراش با فرم های متفاوت استفاده کرد. فرم لبه های برنده رنده های تراشکاری بستگی به نوع کار و امتداد حرکت پیشروی داشته و آنها را می توان به دو گروه اصلی روتراشی و داخل تراشی تقسیم نمود.

 

رنده های روتراشی را به انواع مختلف می توان تقسیم نمود :

 

1- رنده های خشن تراشی

 

2- رنده های پرداخت کاری

 

3- رنده های پیشانی تراش

 

4- رنده های برش و شیار

 

5- رنده های فرم

 

از رنده های داخل تراش برای براده برداری از سوراخ ها و فرم های داخلی قطعات استفاده می نماید که عبارتند از :

 

1-رنده های پیچ بری داخلی

 

2- رندۀ بغل تراشی داخلی

 

3- رندۀ شیار داخلی

 

4- رندۀ روتراشی داخلی .

 

برای آنکه رنده ها بتوانند در کار نفوذ کرده و به طور اقتصادی از آنها براده برداری کنند بایستی دارای سختی ، سماجت ، مقاومت در مقابل سایش و حرارت خوبی داشته باشند. موادی که بعنوان خبس قسمت سر رنده به کار می روند بر حسب مورد استفاده عبارتند از :  

 

1- فولاد و ابزار غیر آلیاژی ( w.s  )

 

2- فولاد ابزار آلیاژی

 

3- فلزات سخت

 

4- رنده های سرامیکی

 

بستن رنده های تراشکاری :

 

رنده گیرها به اندازه ها و انواع مختلفی ساخته شده اند که بر روی سوپرت دستی سوار می شوند

 

1- رنده گیر چهار طرف گردان

 

2- رنده گیر گردان

 

3- رنده گیر سریع تعویض کن .

 

با توجه به نوع رنده گیر ماشین تراش مرغک های که معمولاً از یک رنده گیر چهار طرفه است ، رنده در روی رنده گیر قرار می گیرد و با آچار مخصوص پیچهای رنده گیر که معمولاً 3 و یا 4 عدد است سفت می شود. باید دقت کرد رنده عمود به محورهای به دیوارۀ جانبی رنده گیر چسبیده باشد. چون جنس رنده ها سخت تر از جنس پیچها است ، باید برای جلوگیری از لهیدگی سر پیچ ها یک ورقۀ نازک فلزی ( حدود 2 الی 4 میلی متر ) روی رنده قرار داده سپس پیچ ها را محکم کنیم .

 

وسایل بستن قطعه کار در ماشین تراش :

 

دستگاههای نگهدارندۀ قطعات کار به فرمهای مختلف ساخته شده اند و بدون آن امکان بستن قطعات کار مقدور نیست این دستگاهها عبارتند از : سه نظام ، چهار نظام ، صفحه نظام ، فشنگی ، درن ، صفحه مرغک ، مرغک ثابت ، مرغک متحرک ، نوک گیر یا گیرۀ قلبی ، لیتهای ثابت و متحرک .

 

بستن قطعه کار در سه نظام یا چهار نظام :

 

 1- به کمک آچار به نظام فک های آن را کمی بیشترا ز قطر قطعه کار باز می کنیم .

 

2- قطعه کار را با دست گرفته بین فکهای سه نظام قرار می دهیم

 

3- فکهای سه نظام را با آچار مخصوص جمع می کنیم و در همان حال با دست راست قطعه کار را نگاه می داریم تا پارچه های سه نظام قطعه کار را بگیرند

 

4- سپس با دو دست آچار سه نظام را می گردانیم تا قطعه کار کاملاً بسته شود.

 

ساخت یک قطعه با دستگاه تراش :

 

 در کارگاه ما اکثر قطعات که برای ساخت مورد نیاز است توسط ریخته گری تولید شده و به کارگاه آورده می شود . برای همین دلیل آن ها را پس از تحویل در جایی انبار کرده و با توجه به نقشۀ قطعه شروع به برش و تراش آن قطعه می نماییم . در ابتدا اگر قطعه ریخته شده دارای پلیسه هایی اضافی باشد توسط دستگاه سنگ گرفته شده و با سطح یکی و صاف شده و سپس قطعه را به دستگاه می بندیم به این ترتیب که دستگاه تراش را در حالت خلاص قرار داده و با آچار سه نظام آن را باز می کنیم و قطعه را درون آن قرار داده و می بندیم سپس قطعه را روی سه نظام تراز می کنیم و لنگی اگر داشت لنگی آن را می گیریم ( با کمی ضربات چکش ) و سپس قطعه را کاملاً سفت می بندیم و سپس با استفاده و نوع تراش قلم را انتخاب کرده و شروع به تراش می کنیم .

 

ساخت بوش :

برای ساخت بوش قطعه را به دستگاه می بندیم سپس قلم تراش را به لبۀ قطعه نزدیک کرده و دستگاه را روشن می کنیم با پایین بردن دنده و سپس با کمک

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مرکز جامع پاورپوینت های فنی و مهندسی در میهن پاورپوینت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3175
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 702
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,060
  • بازدید ماه : 2,050
  • بازدید سال : 23,790
  • بازدید کلی : 563,057